måndag 26 april 2010

Även korkade människor lär sig

Jag är inte den som är den så jag ska bjuda er på nåt.

I hela mitt liv så har jag trott att om klockan är, låt oss säga 19.00 här i Sverige, så är den givetvis nåt annat i andra länder. 12.00 kanske. Eller 15.00.

Alltså. Jag har fattat att den alltid är HELA timmar någon annanstans. Man är ju inte blond liksom.

Jamenellerhur ATT jag är.

Jag sitter och chattar med chefen på den indiska fabriken och talar vid nåt tillfälle om att klockan är 19.00 här i Sverige. Han svarar att den är 22.30 där.

Ehh. Vänta lite här nu. Vaf*n sitter han och röker för nåt? Vadå tjugutvåochTRETTIO? Ska det inte vara hel?

Jag är fyrtioplus och har idag fått lära mig nåt nytt. För att inte tala om att jag har kommit till insikt att jag är korkad på riktigt.

Och kom inte och snacka om att ni hade koll på det här, för det tror jag inte på. Och ni brudar i Australien, Luxemburg och Shanghai o.dyl, ni räknas inte, för givetvis har ni pejl på läget.

19 kommentarer:

Oops.. sa...

n av bakgrundsbilderna till windows (iaf på jobbet) har en karta över tidszoner, dom ser superroliga ut och är helt knasigt dragna, så jopp jag har koll=)

Kattis. sa...

ah det där hade jag inte helt koll på...alltid lär man sig något nytt.

Agneta sa...

Jag trodde också att det bara var hela timmar... Det är det alltså inte?
Ha! Då har jag lärt mig något idag också!

SqZ sa...

Inte hela timmar? Du med oss skämtar aprillo?

Ms Spider sa...

Det borde väl vara allmänt känt att det alltid finns undantag som bekräftar regeln. På samma sätt finns det åtminstone en stat i USA som INTE har sommartid, utan stannar på ssamma tid hela året: Arizona, Så ibland är de ett visst antal timmar efter och ibland ett annat.
OCh Kina som officiellt har en tidszoon men i realiteten har flera. Jodå, finns undantag som bekräftar regeln...

Mimmi sa...

Jag visste att det var så men inte riktigt vart i världen, bara att det var österut.
Tyckte också det var lite skumt när jag hörde det första gången.

Helene sa...

Jamensedärja.....jag trodde mig också vet att det var hela timmar. Men tack så mycket då fick även jag lära mig något nytt idag :)

Sus sa...

http://www.reseledaren.nu/tidszoner.asp

Ska jag behöva lära dig allt?

(nej...jag visste inte heller och var tvungen att googla...)

MonasUniversum sa...

Sus: Puss, puss.

Men allvarligt, jag blev jätteförvånad. Och jag tycker mig ändå ha rest en hel del. Uppenbarligen inte så mycket som jag trodde..

anna sa...

Har man varit i Indien så vet man det. ;)

Josefine sa...

jag blev mest förvånad att jag trodde att det skulle vara hela timmar, jag visste alltså inte att jag trodde det. spännande och framförallt roligt att lära sig nya saker.

Minkamera sa...

Det finns även tidszon på 04:45 men det lärde jag mig först efter jag läst ditt inlägg och gått in på datorn under ändra tid:-) Så tack för upplysningen!

Singelmamman sa...

Jag är mest förvånad över att någon funderat på detta. Jag har aldrig tänkt på vare sig hel eller halv, bara att det är x timmar före eller efter. Ja jag vet att jag skriver timmar, men jag har aldrig ens reflekterat över om det är hela eller halva. Men så har jag varit i Indien också. Om det har med saken att göra.

ullis sa...

Det hade jag heller ingen aning om!! Tur att man aldrig blir för gammal för att lära..

Ting sa...

Hade inte jag heller en aning om.
Skumt!

Singel i storstan sa...

Men det är ju uppenbarligen inte sådär jättevanligt att det är halvtimmar. Inte konstigt att man inte visste. *visslar*

Tvillingmamma Lotta sa...

Hahaha - you're not alone...
(ja, jag är naturligt blond...)

Malin sa...

What? hade ingen aning. Får skylla på att jag inte är så berest i Asien som jag skulle vilja. Skönt att man aldrig är för gammal för att lära sig något nytt. (Minns att jag sa de orden i helgen, men minns tyvärr inte vad jag hade lärt mig då)

Shamrock sa...

Instämmer med övriga - jag trodde oxå att det handlade om hela timmar...